Kompetencje miękkie, kompetencje twarde – czyli???

Co to znaczy kompetencje miękkie? Jaka jest różnica między miękkie a twarde?Kompetencje miękkie, kompetencje twarde – pojęcia pewnie słyszane przez Ciebie nie raz, ale do czego się tak naprawdę odnoszą? Czy funkcjonują w codziennym, domowym życiu? Tak, jak najbardziej – używasz ich negocjując czas oglądania tv Twojego dziecka lub doskonaląc swoje umiejętności językowe.

 

Kompetencje są obserwowalne i mierzalne dzięki temu, że przejawiają się w naszym zachowaniu. Podlegają procesowi uczenia się; są dynamiczne, zmienne w czasie, rozwijają się w ramach zdobywanego doświadczenia.

 


Kompetencje – są to cechy, dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, pozwalające realizować zadania na wymaganym poziomie.

 


 

KOMPETENCJE MIĘKKIE

 

Kompetencje miękkie – umiejętności, które mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. Określają zachowanie człowieka, jego postawy w rożnych sytuacjach; np. asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, pewność siebie. Są one niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu.

Może je podzielić na:

  • umiejętności osobiste – czyli wszystko co tyczy Ciebie: zarządzanie sobą, czasem, pracą; umiejętność motywacji; umiejętność ogarnięcia siebie 🙂

  • umiejętności interpersonalne – to wszystko co robisz w komunikacji z innymi ludźmi, sposób w jaki bronisz swoje zdania, motywujesz (inspirujesz) innych do działania, jak zarządzasz zespołem (nawet 4- osobową rodziną)

Kompetencje miękkie posiadają różne synonimy: umiejętności psychospołeczne; kompetencje interpersonalne, społeczne; zdolności interpersonalne itd.

Kompetencje miękkie są podstawą każdej pracy, też tej domowej (nie zawodowej)  —  są najbardziej uniwersalne i wykorzystamy je, często nie świadomie w wielu sytuacjach. Najczęściej łączymy je z szeroko pojętymi możliwościami komunikacji tj. negocjacje, umiejętności słuchania i jasnego formułowania myśli, zdolności wyrażania własnych opinii. Do tego dochodzi też autoprezentacja i zdolności do formułowania pozytywnych komunikatów o sobie, zdolność do opanowania emocji. A także kreatywność, zdolność realizacji celów, odporność na stres oraz zdolności zachowania adekwatnego do okoliczności.

To, czy posiadamy kompetencje miękkie, jest w dużym stopniu uzależnione od naszej inteligencji emocjonalnej (EQ). Inteligencja emocjonalna to umiejętność rozumienia, rozpoznawania emocji swoich i osób wokoło.

 

Przykłady wyrażania komunikacji miękkiej:

Asertywność (III części wraz z testem – zacznij tu)

Autoprezentacja

Budowanie relacji

Dążenie do rezultatów (np. efekt kuli śnieżnej)

Dążenie do sukcesu

Etyka i wartości

Gotowość do uczenia się

Inteligencja emocjonalna EQ (artykuł z testem)

Komunikatywność werbalna i niewerbalna (np. mowa ciała)

Kontrola emocjonalna (opanowanie)

Wytrwałość

Kreatywność (proces twórczy – artykuł z testem)

Radzenie sobie z problemami

Kultura osobista

Nawiązywanie kontaktu

Negocjowanie

Organizacja pracy własnej/ zarządzanie samym sobą (np. matryca priorytetów-Eisenhowera)

Orientacja na działanie

Pewność siebie (np. test samooceny+poczucie wartości siebie)

Prowadzenie prezentacji

Przywództwo (czy posiadasz cechy lidera np. typologia osobowości)

Radzenie sobie ze stresem (dobry, motywujący stres – eustres)

Aktywne słuchanie

Współpraca w zespole

Wywieranie wpływu (społeczny dowód słuszności lub techniki manipulacji)

Samodzielność

A i jeszcze jedno: etykieta „miękkie” może sugerować, że są one mniej ważne od twardych (technicznych umiejętności – o tym za chwilę). W rzeczywistości tak nie jest. Jeżeli popatrzymy na to ze strony zawodowej to mawia się, że: „Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.”

 

KOMPETENCJE TWARDE

 

Kompetencje twarde – to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Cechy te podlegają możliwości rozwoju poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku (np. znajomość języka rosyjskiej w stopniu zaawansowanym, prawo jazdy kat. C oraz Twój wyuczony zawód).

 

Kompetencje twarde często określane są mianem bazowych, podstawowych, bez których nie mamy możliwości udziału w rekrutacji na określone stanowisko. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.

Kompetencje twarde opisywane są za pomocą systemu zero – jedynkowego: albo posiadamy (niezbędną na danym stanowisku) kompetencję, albo nie – nie ma innej możliwości.

 

Przykłady kompetencji twardych:

– wiedza specjalistyczna (zależna bardzo mocno od Twojego wykonywanego zawodu, np. koordynowanie pracą magazynu i zaopatrzenia oraz współpraca z dostawcami – specjalista logistyk; obsługa wózków widłowych )

– znajomość języków obcych (oczywiście w im wyższym stopniu tym dla nas korzystniej)

– umiejętność obsługi komputera (pakiet MS Office w stopniu podstawowym jest już standardem; ale może innych specjalistycznych programów użytkowych – power point, Excel zaawansowany)

– posiadanie prawa jazdy (zdecydowany przykład kategoria prawa jazdy C+E – gdy mówimy o kierowcach zawodowych)

 

Podstawowa różnica między kompetencjami miękkimi, a twardymi:

Kompetencji twardych możesz się nauczyć od zera, natomiast kompetencje miękkie już posiadasz i mogą one być rozwijane i rozbudowywane.

 

Kompetencje miękkie, kompetencje twarde – czyli???

 

A ja? Obecnie do tworzenia wpisów na blogu często używam działu kompetencji twardych, ponieważ potrzebuję tu merytorycznej wiedzy, ale już sam kontakt z Wami to umiejętności miękkie. Ba, wykonując pracę domową (mamy, gospodyni domowej) używam, często dyspozycji miękkich.

Czy Ty też dostrzegasz wokół siebie działanie kompetencji miękkich?

 

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np.Facebook. Za każdy odzew dziękuję!

Post Author: katarzyna

10 thoughts on “Kompetencje miękkie, kompetencje twarde – czyli???

    katarzyna

    (04/15/2017 - 2:09 pm)

    Syliwa przybijam piątkę! Ja jestem maniakiem tych tematów;-) Pzdr Kasia

    Sylwia

    (04/15/2017 - 11:48 am)

    Od trzech lat zajmuje się szkoleniami z kompetencji miękkich 😉 Ale jak to w świecie bywa- szewc boso chodzi 😉
    Pracuję jednak – zwłaszcza nad rozwinięciem asertywności, bo to zawsze jakoś u mnie kulało. 😉
    Dzięki za fajny artykuł i zebranie tego w jednym miejscu!

    katarzyna

    (04/06/2017 - 10:36 pm)

    Indywidualistka bądź introwertyk? Polecam zrobić sobie test osobowości – tekst na blogu, pewnie jesteś artystyczną duszą ? Pzdr Kasia

    Shikatemeku

    (04/06/2017 - 7:13 pm)

    Wolę pracować sama niż w grupie, ale jeśli chodzi o stres jestem na niego bardzo podatna, i się bardzo stresuję.;)

    katarzyna

    (04/03/2017 - 10:47 pm)

    Zdecydowanie w obecnej jakże miłej sytuacji życiowej polecam płeć mózgu 😉 Dziękuję za komentarz! Pzdr Katarzyna

    Tatą Być

    (04/03/2017 - 7:59 pm)

    Miło się czytało – jednak muszę doczytać pozostałe wpisy do których podałaś odnośniki 😉

    Teraz już fachowo potrafię nazwać wszystkie cechy którymi dysponuję – zawsze byłem zdania, że osobowość jest mega ważna niezależnie od czynności. Tutaj otrzymałem potwierdzenie swojej tezy! Ponadto daję obserwację na insta oraz bloga 😉

    katarzyna

    (04/03/2017 - 8:32 am)

    Pewnie że tak! To jest takie usystematyzowanie wiedzy;-) Pozdrawiam Katarzyna

    Konceptualnik

    (04/03/2017 - 8:26 am)

    bardzo ciekawy i przydatny artykul. Tak duzo mówi się o kompetencjach miękkich, a nie wszyscy wiedzą czym one są. Choć tej wiedzy się od nich wymaga, chociażby na rozmowie rekrutacyjnej. Pozdrawiam

    katarzyna

    (04/03/2017 - 8:13 am)

    Racja! – i przydaje się czasem ułożenie takich kwestii:-) Pozdrawiam Katarzyna

    Meble

    (04/03/2017 - 7:38 am)

    Wszystko w ogóle jest bardzo ważne, stosowane na ogół

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.