Nie krytykuj mnie!!! Czyli jak reagować na krytykę?

Nie krytykuj mnie!!! Czyli jak reagować na krytykę?Nikt z nas nie lubi być krytykowany, negatywnie oceniany. Zdecydowanie łatwiej przychodzi nam robienie tego w kierunku innej osoby. Trudny temat, związany z poczucie własnej wartości, samooceny. Dlatego dziś o zasadach udzielaniu krytyki oraz jej asertywnym przyjmowaniu. Co bym nam za bardzo na psychikę nie wpłynęło 😉

.

Krytyka Cię zdołuje, wywoła agresję albo zmotywuje do działania.

 

 

Udzielanie krytyki

Krytyka wywołuje najczęściej odruch obronny. Osoba krytykowana zazwyczaj zaprzecza, broniąc swojego stanowiska. Krytyka powoduje obniżenie poczucia wartości krytykowanego, gromadzenie złości lub agresji (o samoocenie z testem – poczucie własnej wartości ). 



Krytykować potrafi każdy, natomiast nie każdego stać na konstruktywną krytykę.

 



Celem konstruktywnej krytyki powinno być udzielenie życzliwej, rzeczowej informacji na temat zachowań – działań, a nie osoby i pomoc w ich modyfikacji.

Jedną z ważniejszych potrzeb człowieka jest poczucie akceptacji i tego, że potrafimy spełnić oczekiwania innych, zwłaszcza osób nam najbliższych. To właśnie ocena innych jest dla nas bardzo ważna, niemniej jednak także we własnych oczach chcemy uchodzić za osoby pozytywne. Prawdą jest również, że żadna krytyka nie boli nas tak, jak ta pochodząca z ust osoby, na której nam zależy, którą szanujemy, z której zdaniem się liczymy.

Jeżeli mówimy komuś, że jest leniem, czy człowiekiem niesolidnym, to ta opinia może przyczynić się do utrwalenia zachowania, które chcemy wyeliminować na zasadzie samospełniającej się przepowiedni. Idealna krytyka powinna sugerować, co i jak należy zmienić, a także wskazywać, co jest dobrze wykonane.

 

ZASADY UDZIELANIA KONSTRUKTYWNEJ KRYTYKI

  1. Jakie są Twoje motywy? Zanim zaczniesz krytykować, zastanów się co chcesz osiągnąć.

  2. Mów zawsze w pierwszej osobie typu – „ja uważam”, „ja sądzę”

  3. Unikaj stereotypów – „inne dziecko w Twoim wieku”, „typowy facet”

  4. Nie krytykuj wielu rzeczy naraz, jeśli chcesz zmienić czyjeś zachowanie. Omów po kolei o co Ci chodzi, stopniowo; nawet nagradzając pozytywnie za pozytywne aspekty problemu.

  5. Bądź pomocny, szukajcie rozwiązania.

  6. Mów o plusach i minusach, zaczynając często od dodatnich stron.


ASERTYWNE REAGOWANIE NA KRYTYKĘ

To, że ktoś Cie ocenia w sposób jaki Ci nie odpowiada budzi zawsze skrajne emocje, zazwyczaj te negatywne – złość, gniew, agresja, frustracja. Wiele osób krytykę traktuje jako wyrok i wówczas podejmuje walkę aby go zmienić, która polega na:

  • gromadzeniu kontrargumentów

  • usprawiedliwianiu się, związane z poczuciem bycia „nie w porządku”

  • ataku, czyli inwazji na terytorium przeciwnika i odwrócenie ról.

  • Więcej na temat asertywności – klik

     


     

Asertywne reagowanie na krytykę zakłada przyjęcie postawy „jestem w porządku”.

 


 

Podsumowanie

1. Nie usprawiedliwiaj się, nie reaguj agresją i nie chowaj głowy w piasek. To, co usłyszałeś nie jest jedyną, niepodważalną prawdą! To jedynie subiektywna opinia, jedna z wielu. To, jak się czujesz i w jaki sposób o sobie myślisz, zależy tylko od Ciebie.

2. Pamiętaj, że inni ludzie także mają prawo do własnych poglądów, przekonań i mówienia o tym, co uważają za słuszne, nawet jeśli nie jest to zgodne z tym, co my sądzimy.

3.Zadaj sobie pytanie, czy zgadzasz się z wyrażoną przez kogoś opinią.

Jeżeli tak, to powiedz : „Zgadzam się z Tobą”, „Też tak to oceniam”. W ten sposób pokażesz krytykantowi, że oboje macie rację, a tym samym spowodujesz, że zabierzesz mu z ręki dalsze argumenty 😉 i rozładujesz napięcie.

Jeśli nie zgadzasz się z czyimiś słowami, zaakcentuj, że ty uważasz inaczej. Nie podważaj prawa osoby krytykującej do posiadania swego zdania. W końcu ile osób tyle racji. Nie przekonuj go do swojego punktu widzenia, odnoś się do niego z życzliwością i szacunkiem (cholernie trudne). Mów tylko o faktach, czyli o tym, czego dotyczyła krytyka. Używaj sformułowań typu: „Mam odmienne zdanie”, „Oceniam siebie inaczej”, wyrażaj jasno swoje uczucia i emocje: „Jest mi przykro, że tak uważasz”, „Twoja ocena jest dla mnie krzywdząca”.

4. Uwierz, że masz prawo do popełniania błędów, i że nie musisz być doskonała. Masz prawo do własnych decyzji i wyborów. Do godności osobistej, obrony własnej osoby i domagania się szacunku ze strony innych.

5. Odpowiadaj tylko o swoich uczuciach, używaj formy: „ja”, np. „ja uważam”, „moim zdaniem” zamiast: „To Ty uważasz, że „,   „Ty nie masz racji”.

6. Jeżeli powyższe nie działają, a mam do czynienia z jednostką wybitnie agresywną wychodzę, odcinam się. Lepszym wyjściem jest rozmowa gdy negatywne emocje opadną.

 

 

Pamiętaj, że temat krytyki łączy się z naszą inteligencja emocjonalną – klik inteligencja emocjonalna

 

A Ty? Jak sobie radzisz z krytyką?

Ja zależy kiedy 😉 Najbardziej rani od osób najbliższych, jeżeli jest tylko nieprawdziwym oskarżeniem. I czy potrafisz konstruktywnie skrytykować, tak aby zwrócić inteligentnie na coś uwagę, nie obniżając poczucia wartości, bezpieczeństwa rozmówcy?

 

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook. Możesz tez skrytykować, tylko konstruktywnie 😉 Za każdy odzew dziękuję!

 

 

Post Author: katarzyna

31 thoughts on “Nie krytykuj mnie!!! Czyli jak reagować na krytykę?

    Zabiegana Mama

    (05/24/2017 - 6:55 pm)

    Nie mam problemu z przyjmowaniem krytyki i mierząc swoją miarą zdecydowanie za często krytykuję. Muszę nad tym popracować. Dziękuję za ten wpis!

    M

    (05/16/2017 - 9:26 am)

    Fajny wpis, właśnie najtrudniej jest wyrazić konstruktywną krytykę to jest sztuka:] Co do znoszenia krytyki jakiejkolwiek to warto przede wszystkim zastanowić się czy krytyczny komentarz jest rzeczywiście adekwatny do sytuacji. Często ludzi zwyczajnie wyrzucają z siebie jad bezpodstawnie ;]
    Pozdrawiam

    katarzyna

    (05/03/2017 - 8:14 pm)

    Kamil mężczyzna to jednak tak dosadnie potrafi spuentować temat 😉 Pamiętak – przemoc rodzi przemoc 🙂 Pozdrawiam Katarzyna

    Kamil Macher

    (05/03/2017 - 1:56 pm)

    „A przypierdol mu”.

    katarzyna

    (04/27/2017 - 7:25 pm)

    Renata bo frustracji są chyba najbardziej złośliwi 😉 Pzr Kasia

    Renata

    (04/27/2017 - 7:05 pm)

    Nikt nie lubi krytyki chociaz czasem nie da sie inaczej zwrócić uwagi. Ja nie lubie frustratow, konstruktywna krytyka od osoby ktora szanuje jest ok😊

    Alexanderkowo.pl

    (04/27/2017 - 11:45 am)

    Konstruktywna krytyka zawsze w cenie 😉

    katarzyna

    (04/26/2017 - 12:54 pm)

    Ilona zgadzam się z każdym Twoim słowem. Niestety ;-(

    Ilona

    (04/26/2017 - 12:20 pm)

    Moim zdaniem wśród ludzi niewiele jest życzliwej lub chociaż konstruktywnej krytyki, a znacznie więcej złośliwości. Mało komu zależy na poprawianiu zachowania czy standardów drugiego człowieka, częściej wypowiadając się na ich temat chcemy im po prostu dokopać. Inaczej jest chyba wyłącznie w sprawie własnych dzieci i partnerów.

    Karolina |Odnova

    (04/25/2017 - 8:05 pm)

    Odnoszenie się do osoby, a nie do jej zachowania to największy błąd jaki możemy zrobić. Roznica w wypowiedzi jest niewielka, natomiast w reakcji odbiorcy ogromna.

    Młodzi na Dorobku

    (04/25/2017 - 3:30 pm)

    Ta grafika jest bardzo trafna „jesteś wyjątkowym durniem, ale za to buty masz ładne”. Bardzo prawdziwa. Niestety wiele osób zapomina o zakończeniu! 😉

    Monika

    (04/25/2017 - 3:16 pm)

    Ten ostatni cytat do mnie przemawia najbardziej 🙂 Pozdrawiam !

    katarzyna

    (04/24/2017 - 8:57 pm)

    Agata a ja się nawet wstydzę, że o tym wiem, tutaj pisze, a czasem mnie poniesie. Bo taka mądra jestem, a też daję się ponieść za mocno emocją.

    katarzyna

    (04/24/2017 - 8:54 pm)

    Ania Helenka i ten nakazowo-moralizujący ton! pzdr Kasia

    Ania Helenka matka w pigułce

    (04/24/2017 - 6:56 pm)

    Byłoby idealnie, gdyby każdy stosował się do tych reguł. Mnie czasem denerwuje, nawet gdy ktoś zacznie zdanie od „moim zdaniem”, „ja sądzę”, zwłaszcza gdy nie pytam go o stanowisko lub dalsza część wypowiedzi jest w charakterze mocno krytykującym, ale nie wprost, tylko podtekstami. Tak też się zdarza.

    Agata

    (04/23/2017 - 6:31 am)

    Ciekawy post! Zazwyczaj pamiętam o konstruktywnej krytyce, której nauczyłam się dawno temu, ale niestety w dużych emocjach czasem to gdzieś ucieka i robi się nieprzyjemnie. Na szczęście wciąż się tego uczę, a takie posty Jak Twój jeszcze bardziej do tego motywują.

    Bookendorfina Izabela Pycio

    (04/22/2017 - 9:26 am)

    Cenię sobie krytykę, pod warunkiem, że jest ona konstruktywna, poddająca konkretny pomysł pod rozwiązanie jakieś sprawy w innym stylu niż ja to zrobiłam, natomiast nie cierpię pustych zwrotów „powinnaś to lepiej zrobić”, lepiej to znaczy jak? 🙂
    Bookendorfina

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:49 pm)

    Stestuj To – bo było by łatwiej gdyby styl krytyki był dla naszej osoby odpowiedni? Pzdr Kasia

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:48 pm)

    Seaside Stories – niestety często mamy do czynienia z frustratami! Pzdr Kasia

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:47 pm)

    Zwykła Matka dokładnie tak – wedle przysłowia u Ciebie pod lasem wszystko widzą , a u siebie w ogródku największego bałaganu nie zauważą. Pzdr Kasia

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:46 pm)

    Marta Jadzia – prawda i najczęściej w sposób nieodpowiedni, obniżający naszą wartość.

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:45 pm)

    Radosna Chata ale mi taki komentarz to radość na całe dnie 🙂 Pzdr Kasia

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:44 pm)

    Anonim pięknie to opisałaś(eś) – dokładnie tak czuję, moje myśli i słowa 🙂 Pzdr Kasia

    katarzyna

    (04/21/2017 - 7:43 pm)

    Monika dokładnie tak jak piszesz. Ja czekam często na taką motywującą krytykę, na bodziec do działania – bez chamstwa i agresji. Pzdr Kasia

    Monika

    (04/21/2017 - 2:28 pm)

    Nie znam osoby ktora by krytyke lubila, ja sama czesto zaciskam zeby ale dzieki temu mozemy sie rozwijac i patrzac na to z tej perspektywy, ok chce wiecej krytyki (ale nie hejtu) hihihi pozdrawiam 🙂

    Anonim

    (04/21/2017 - 2:05 pm)

    Reakcja na krytykę jest też w dużym stopniu zależna od tego w jaki sposób zostaliśmy skrytykowaniu. Czy ktoś to zrobił tak konstruktywnie jak pisałam, czy po prostu po chamsku zmieszał nas z błotem, bez szans na obronę. To oczywiste, że się bronimy i usprawiedliwiamy, kiedy czujemy się atakowani. Jednak gdy krytyka nie jest atakiem, o wiele łatwiej jest ją przyjąć.

    Radosna Chata

    (04/21/2017 - 12:49 pm)

    Poruszasz bardzo ważne sprawy. Ciekawie przygotowany wpis i bardzo cenne rady 🙂

    marta jadzia

    (04/21/2017 - 12:48 pm)

    Gdyby każdy krytykował zgodnie z tymi zasadami. Niestety w większości przypadków krytykowane są osoby a nie ich poglądy czy zachowania.

    Mnie taka konstruktywna krytyka bardzo motywuje 🙂 daje przysłowiowego kopa. Znam ludzi którzy cały czas krytykują wszystkich i wszystko, smutne to 😉 a u siebie nie widzą nic co mogliby zmienić.

    Seaside Stories

    (04/21/2017 - 12:26 pm)

    Ja nie mam z tym problemu, jeśli krytyka jest słuszna. Gorzej, gdy ktoś wyładowuje swoje frustracje… A to zdarza się o wiele częściej.

    Stestuj To

    (04/21/2017 - 11:22 am)

    Oj czasem mam problem z przyjmowanie krytyki, nawet jeśli wiem, że jest wskazana. Cóż, trzeba się nauczyć ją przyjmować 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.