Poczucie własnej wartości + Test.

 

Poczucie własnej wartości to wewnętrzna postawa wobec siebie.


 

Wywodzi się z osądu o sobie – jak większość bierzemy pod uwagę właściwości fizyczne, psychiczne i społeczne. Poprzez samoocenę pozytywną – negatywną wyrażamy siebie, możemy przyjąć postawę osoby pewnej siebie lub tej niepewnej (na końcu tekstu test samooceny). Fizycznie, intelektualnie czujemy się lepsi lub gorsi. 

 

Poczucie własnej wartości =

samoakceptacja + pozytywna ocena siebie.

 

Skąd wywodzi się nasze poczucie własnej wartości?

Od najmłodszych lat rodzice, środowisko, media wdrukowują nam jakiś schemat norm i zasad. Dążymy do tego schematu, chcemy być akceptowani. Później jako dorośli ludzie sami narzucamy sobie pewien obraz jacy powinniśmy być. Do tego dochodzą porównania społeczne, bilans osiągnięć i porażek i aktywność, praca nad sobą. 

 

Człowiek jako jednostka społeczna, ale i przy tym bardzo indywidualna chce być ciągle akceptowalny.

 

Poczucie własnej wartości + Test.

 

        Osoba o zaniżonym poczuciu własnej wartości pozwala się wykorzystywać (!), nie broni swoich praw, a potrzeby innych przedkłada nad własne.

 

Tworzy to poczucie dyskomfortu, dlatego czasem osoby takie starają się ukryć prawdziwy stan rzeczy nawet przed samym sobą – maskują niską samoocenę, przesadnie podkreślając własną moc albo skierowując swoją wrogość i frustrację na innych. Często swoje braki zastępują agresją, cwaniactwem, zarozumialstwem czy arogancją. Temat związany z silnie z postawami w asertywności (klik).

    

Niskie poczucie własnej wartości jest bardzo związane z potrzeba spełnienia materialnego. No ba – czujemy się tym pewniej, tym lepiej im więcej dóbr posiadamy. Czasem ludzie posiadający ich więcej, budują na swój temat pozytywny sygnał dla społeczeństwa. Może w ten sposób kierują się też podświadomą potrzebą złagodzenia wewnętrznego psychologicznego dyskomfortu wywołanego uczuciem bycia gorszym? 

    

Niskie poczucie własnej wartości wynika z pracy jaką wykonujemy. Albo z braku posiadania takowej. Dyskomfort odczuwają Ci, którzy uważają że ich praca jest niżej sytuowana społecznie. Przykładów jest mnóstwo – sytuacji gorszących jeszcze więcej.

 

Niskie poczucie własnej wartości bierze się niedoskonałości (wg nas) wyglądu fizycznego. Niestety, jest on często jednym z głównych kryteriów poczucia własnej wartości. Im krytyczniej odbieramy siebie, tym niższa nasza opinia. Niestety wniosek jest jeden – jeżeli nie wyglądasz jak schemat swojego „idealnego ja” obniżasz swoje poczucie wartości. 


Ja realne

– prawdziwy, rzeczywisty obraz na swój temat m.in. umiejętności, wiedza, zdolności, cechy czyli „Jaki jestem?”

 

Ja idealne

– o można pomarzyć czyli „Jaki chciałbym być?”, moje pragnienia, marzenia, aspiracje

 

Ja powinnościowe

– w zależności od środowiska w którym żyjemy wszystko to co mówi o tym co powinniśmy robić i „Jaki powinienem być?”

 

 

Odpowiedz sobie na każde Ja. Tylko pamiętaj, że rozbieżność między Ja realnym a Ja idealnym prowadzi do przeżywania emocji, składających się na syndrom depresyjny – smutek, rozczarowanie, apatia; a rozbieżność między Ja realnym a Ja powinnościowym powoduje tzw. syndrom agitacji, czyli silne uczucia, jak niepokój, strach, poczucie winy i wstyd. Ja i Ty każdy to ma, wszystko zależy w jakim stopniu.

 

 

I co z tym wszystkim zrobić?

 


         Aby wzmocnić poczucie własnej wartości trzeba pokochać się bezwarunkową miłością


 

Jeżeli nie polubisz siebie za własną wyjątkowość,  nigdy nie będziesz szczęśliwy. No wiesz zawsze znajdzie się ktoś wyższy, szczuplejszy, mądrzejszy, zaradniejszy, zamożniejszy itd. Po prostu nie da się być najlepszym w każdej dziedzinie, takie standardy i wymagania są niemożliwe do zrealizowania. 

 

Poczucie własnej wartości + Test.

 

  

Z ciekawych pozycji książkowych, których o tej tematyce jest wiele, polecam książkę psychoterapeuty Nathaniela Branden – „6 filarów poczucia własnej wartości”. W książce znajdziemy wszystko na temat samooceny i poczucia własnej wartości. Przytoczone 6 filarów poczucia własnej wartości to:

Praktyka świadomego życia Praktyka samoakceptacji Praktyka odpowiedzialności za siebie Praktyka asertywności Praktyka życia celowego Praktyka integralności osobistej

 

 

Na koniec poniżej prezentuję kilka ćwiczeń dla samoanalizy bądź rozrywki 🙂

1. Określenie swoich mocnych i słabych stron. Wiesz o tym podświadomie, a jednak warto to sobie napisać i „zobaczyć” –  mocne&słabe strony

2.  test samoocena

 

 

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook. Za każdy odzew dziękuję!

Post Author: katarzyna

6 thoughts on “Poczucie własnej wartości + Test.

    katarzyna

    (05/06/2017 - 1:26 am)

    Bielecki.es – panie Wojciechu i to przeraża, bo tworzy sytuacje anty społeczne, degenerujące… Katarzyna

    Bielecki.es

    (05/06/2017 - 12:24 am)

    Pracując na co dzień z młodzieżą widzę jak bardzo niskie poczucie własnej wartości mają. A całość tego, co jest z tym związane wyładowują głównie na rówieśnikach.

    katarzyna

    (04/30/2017 - 12:25 pm)

    Creativevibes a ja dziękuję za ten komentarz. Bo tak jak mówisz, w dużej mierze kształtują nas rodzice jako, pierwsze naturalne środowisko. I rośniemy w tym, a jak dorośli ludzi wychodzą pewne nasze zahamowania… Pozdrwiam Kasia

    Creativevibes

    (04/30/2017 - 8:24 am)

    Bardzo przydatny tekst. Niestety wiele z nas ma problem z akceptacją swojej osoby. Wynika to często z kompleksów nawet naszych rodziców, które potem przechodzą na nas. Ale zawsze mam wrażenie, że gdybym byłq aż tak pewna siebie to ludzie odbieraliby mnie jako wywyższającą się etc.
    Dziekuję za tekst. Wroce sobie do niego nie raz 🙂

    katarzyna

    (04/09/2017 - 2:51 pm)

    Pamiętam z jednego szkolenia że kobiety często wpisywały przymiotnik jakiś negatywny. Ogólnie wiele z nas jest dla siebie bardzo krytyczna….

    Ela Kłosowska

    (04/09/2017 - 1:15 pm)

    W moim poczuciu własnej wartości samoakceptacja jest na przyzwoitym poziomie, ale gorzej z tą pozytywną oceną siebie… Zawsze mam wrażenie, że mogę więcej, mogę lepiej, że nigdy nie jest tak jak do końca być powinno. Niemniej walczę, wykonam ćwiczenie ze swoim imieniem, chociaż czuję, że nie przyjdzie mi to łatwo 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.